قفسه های فروشگاه مواد غذایی

بعد از ظهر جمعه است و فروشگاه مواد غذایی شما پر از خریدارانی است که انتظار دارند کالاهای موجود در لیست خریدشان را در قفسات فروشگاه مواد غذایی شما پیدا کنند. شما به اندازه کافی در شغل خود تجربه دارید و می دانید چه محصولاتی بیشترین فروش را  دارند. محصولاتی مانند لبنیات، نان، دستمال توالت و دیگر مواد غذایی. شما حتی میدانید که ممکن است برخی محصولات غیرمعمول در زمان هایی تقاضای زیادی داشته باشند پس قفسه های فروشگاهتان را از این محصولات پر میکنید و آنها را طوری میچینید که مشتریان خیلی راحت و سریع محصول مورد نظرشان را پیدا کنند. به طور مثال انواع شکلات در طی سال فروش زیادی ندارند اما در نزدیکی ولنتاین فروش فوق العاده ای خواهند داشت.

فروشگاه مواد غذايي

اطلاعاتی که برای مدیریت بهتر یک فروشگاه مواد غذایی نیاز است:

برای خوب نگه داشتن قفسات فروشگاه مواد غذایی و نمایشگرها، باید تمام اطلاعات های مناسب از جمله موارد زیر را ضبط، آنالیز و استفاده کنید؛

1. ترافیک حضور مشتری –  تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط ترافیک حضور مشتری در فروشگاه شما همیشه مهم است. با این اطلاعات متوجه میشوید کدام قفسه ها پر رفت‌وآمد تر هستند و مشتریان بیشتری را به سمت خود میکشند. ممکن است بدست آوردن این اطلاعات برایتان سخت باشد اما ابزار هایی وجود دارند که خیلی راحت این اطلاعات را در اختیارتان قرار میدهند. ابزاری مانند سیستم ارزیابی ترافیک حضور استفاده کرد که تحلیل و پیشبینی مصرف مشتریان را در اختیارتان میگذارد با استفاده از این ابزار میتوانید خیلی راحت انچه را که باید از شرکت تامین کننده سفارش دهید و چیدمان بهتر قفسه ها را مدیریت کنید.

2. مشتریان خود را بشناسید – چقدر افرادی که از درب فروشگاه مواد غذایی شما عبور می کنند را می شناسید؟ چه تعداد از آنها خانواده های دارای فرزند کوچک هستند؟ چند نفر از مشتریانتان افراد مجرد هستند و چه نیازی دارند؟ آیا آنها تقاضای زیادی برای غذای سالم دارند؟ یا از غذاهای آماده استقبال بیشتری میشود؟ در مورد قومیت آنها و نیاز به مواد غذایی محلی و یا موادغذایی خارجی چطور اطلاعاتی دارید؟ هرچه بیشتر در مورد نیازهای مشتریان خود اطلاعات داشته باشید و در صدد رفع آن ها برآیید، به احتمال زیاد فروشگاه شما را ترجیح میدهند تا مجبور باشند برای مواد غذایی مورد نظرشان به فروشگاه دیگری بروند و قفسات فروشگاه مواد غذایی شما سریع تر خالی و پر می شود. همچنین ابزار های مبتنی بر تکنولوژی زیادی وجود دارند که به شما در این زمینه و دادن آمار هایی از این دست کمک میکنند.

 3. مدیریت کالاهایی با محبوبیت کمتر  – به نحوه فروش کالاهایی که محبوبیت کمتری دارند توجه داشته باشید. چند نفر از مشتریان شما از اینکه نمی توانند محصول مورد نظر خودشان را در قفسه ها پیدا کنند ناراحت می شوند؟ حذف محصولات با فروش کم به منظور صرفه جویی در هزینه ها میتواند راه خوبی باشد اما نه به بهای از دست دادن مشتریان. برخی از مشتریان شما تصمیم می گیرند که از فروشگاه شما خرید کنند فقط به این دلیل که محصول خاصی را دارید و پیدا کردنش سخت است. بنابراین، وقتی تصمیم گرفتید فروش محصول را متوقف کنید، مطمئن شوید که به طریقی مشتریان خود را مطلع کنید. برای مثال می‌توانید یک تابلو کوچک یا نوشته در قفسه ای که قبلا محصول در آن قرار داشت قرار دهید و اگر مشتریان قصد دادن بازخوردی را داشتند، آن ها را راهنمایی کنید که کجا و به چه طریقی میتوانند این کار را انجام دهند. در غیر این صورت مشتریان شما احتمالاً انتقادی نمی کنند و شما بازخوردی نخواهید داشت و به سادگی فروشگاه دیگری که محصول را بفروشد پیدا می کنند و این احتمال را دارد که در عوض باقی مواد غذایی خود را نیز از آنجا بخرند. پس سعی کنید با مشتریانتان تعامل داشته باشید.

4. چه محصولاتی در فروشگاهتان مشتری ندارند – فراتر از ردیابی آنچه مشتریان شما می خرند، روش های دیگری نیز وجود دارد که چه محصولاتی مشتری ندارند و این نداشتن مشتری دلایلی خواهد داشت که باید بررسی کنید شاید کالایی خوب باشد اما در بار و جابجایی بسته بندی اش دچار مشکل شده باشد و مشتریان ترجیح میدهند ان محصول را خریدتری نکنند.

4 سوال بسیار مهمی که در مورد قفسه بندی فروشگاهی ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد را در مقاله سوالات متداول در مورد قفسه بندی پاسخ می‌دهیم.

فروشگاه مواد غذايي

5. تاثیر ماندگاری – آیا شما از ماندگاری کل موجودی خود آگاه هستید و آیا آن را در تصمیم گیری های سهام خود لحاظ می کنید؟ پیگیری و شناسایی کالاهایی که منقضی شده اند از داده های بسیار مهم است. اگر اقلام را قبل از انقضا به خوبی تمام کنید، درک بهتری از تقاضای مشتری خود خواهید یافت. یا میتوانید برای جلوگیری از دورریز مواد غذایی این محصولات را تخفیف بزنید تا سریع تر به فروش برسند و با این کار هم دچار ضرر نمی شوید هم از دو ریز مواد غذایی که مقدار بالایی دارد جلوگیری میکنید.

6. مدیریت زنجیره تأمین – بنابراین، شما به اطلاعات مربوط به ترافیک حضور مشتری دسترسی دارید و از این داده ها استفاده میکنید و از این داده های مشتری برای درک عادت خرید آنها استفاده می کنید و در صورت نیاز به جایگزینی محصول اقداماتی انجام میدهید. اما در مورد زنجیره تامین خود هم میتوانید اقداماتی انجام دهید و با توجه به نیاز فروشگاه محصولات را خریداری کنید.

چگونه دسترسی آسان منجر به بهبود تجربه مشتری می شود؟

مشتریان شما به خصوص در این دوره عادت دارند که نیاز های خودشان را از راه هایی راحت، آسان و سریع برطرف کنند. بنابراین، تجربه مشتری در میان فروشگاه های مواد غذایی رقابتی است و هر فروشگاهی که در آن دسترس راحت تری به محصولات داشته باشند را ترجیح میدهند.

1.قفسه های خالی معنا ندارند – گاهی اوقات مانند همه گیر شدن بیماری کرونا، مشتریان شما با کمبود محصولاتی مثل دستمال توالت و غذاهای کنسروی رو به رو میشوند. آن ها همیشه از سوپرمارکت هایی که توانایی تامین این محصولات را دارند رضایت بیشتری دارند.

مطلب مرتبط: قفسه داروخانه

2. تامین نیازهای مشتری – دلیل خوبی وجود دارد که چرا صندوق دارهای فروشگاه های مواد غذایی از مشتریان می پرسند آیا هر آنچه را که می خواستند پیدا کرده اند یا نه، زیرا مشتریان شما باید آنچه را که می خواهند، ساده بدست آورند. اگر پاسخ “نه” باشد، آنها هر آنچه را که می خواستند را در قفسات فروشگاهی مواد غذایی شما پیدا نکردند و احتمال بسیار زیادی وجود دارد که برای دریافت آن به رقیب شما مراجعه کنند و اگر به دفعات این مشکل رخ دهد ممکن است دیگر به فروشگاه شما نیایند.

3. هرچه تازه تر بهتر – زمانی که شما یک فروشگاه کاملا مجهز دارید و زنجیره تأمین شما نیازها و خواسته های مشتریان شما را برآورده می کند، قادر خواهید بود محصولات تازه را ارائه بدهید مانند سبزیجات و میوه های تازه. مشتریان همیشه خواهان محصولات تازه و سالم هستند و این روندی رو به افزایش است. وقتی اطلاعات و آنالیز شما از فروش و فروشگاه دقیق و همیشه به روز باشد، شما شرایط بهتری برای ارائه تازه ترین و سالم ترین محصول ممکن خواهید داشت.

4. خدمات بهتر به مشتری – کارمندان فروشگاه باید مشتریان خدمت رسانی کنند تا سریع تر و راحت تر محصولا موردنظرشان را پیداکنند. اگر بنظر می رسد بسیاری از مشتریان در راهروهای فروشگاه گم شده اند بدون اینکه کسی در آنجا به آنها کمک کند، نشانه خوبی نیست. حتی در فرروشگاه هایی که با درک و بررسی رفتار خرید مشتریان طرح بندی شده اند هم ممکن است همچنان با افرادی روبرو شوید که به دنبال کالایی میگردند. خدمات عالی به مشتری شامل این است که کارمندان فروشگاه مراقب مشتریانی باشند که به نظر می رسد نیاز به کمک دارند و آنها را بدون درخواست مشتری راهنمایی کنند.

چگونه آنالیز اطلاعات موجود در فروشگاه مواد غذایی می تواند در هزینه شما صرفه جویی می کند؟

1. مشتری خود را جذب و حفظ کنید – وقتی خریدار فعلی می تواند به فروشگاه شما اعتماد کند تا نیاز خود را تأمین کند و بتواند راحت خرید کند، به احتمال زیاد فروشگاه شما را به تامین موادغذایی سوق میدهد. علاوه بر این، به احتمال زیاد، به ویژه در هنگام شیوع و همه گیری کرونا و هنگام وقوع سایر بلایای طبیعی، به دوستان ومشتریان خود بگویید که شما محصولات مورد نظرشان را دارید. این البته به معنای تجارت بیشتر است و شانس کمتری برای از دست دادن تجارت است.

2. زنجیره تأمین خود را ساده کنید – با یک زنجیره تأمین که روان کار می کند و زنجیره ای که می توانید به آن وابسته باشید، و محصولات فروشگاه را از ان طریق تامین کنید قطعا ناکارآمدی ها و مشکلات را کاهش میدهید. به عنوان مثال، هنگامی که کامیون های مرکز توزیع به فروشگاه شما محصولات را مستقیما حمل میکنند و به فروسگاه دیگری خدمت رسانی ندارد ، احتمال رسیدن محصول تازه و سالم تر بیشتر است.

نحوه ی چیدمان محصولات در قفسه ها در جذب مشتری تاثیر  بخصوصی دارد قفسه چین مقاله چگونه قرار دادن محصولات در قفسات فروشگاهی را به شما پیشنهاد می‌دهد.

فروشگاه مواد غذايي

3. هزینه های پایین کار – با استفاده از پشتیبانی فناوری برای کمک به شما در مدیریت زنجیره تأمین خود، می توانید مدت زمان خود و کارمندان خود را نیز کاهش دهید تا مطمئن شوید همه چیز همیشه در مسیر درست است.